ASPIRATE - Serwis dla wymagających marketerów
Obrazek przedstawia tabliczkę z napisem Black Friday Sale.

Przygotuj się na Black Friday – czyli jaką strategię marketingową obrać, aby zwiększyć zyski

Święta, Nowy Rok i Black Friday 2022 zbliżają się wielkimi krokami! Zanim jednak usiądziemy przy wigilijnym stole, a świąteczna atmosfera pochłonie nas bez reszty, minie kilka dobrych tygodni. Pierwszą oznaką świątecznej gorączki są dni największych wyprzedaży – czyli Black Friday 2022. Zaplanowanie strategii marketingowej na Black Friday to kluczowe działanie, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Niezależnie od tego, czy jesteś weteranem, czy nowicjuszem w branży, będziesz potrzebować wskazówek, które pomogą Ci zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż.

Obrazek przedstawia wózki zakupowe.

Black Friday – skąd wzięło się to święto?

Czarny piątek to przedświąteczna wyprzedaż w listopadzie, podczas której firmy oferują konkretne promocje i znaczące obniżki cen, aby przyciągnąć klientów. 
Jak to się w ogóle zaczęło i skąd wzięła się nazwa? Jest kilka teorii na ten temat. Najwcześniejsze doniesienia pochodzą z lat 50. XX wieku Ameryki. Krążą historie, że w piątek po Dniu Dziękczynienia, Amerykanie masowo dzwonili do pracy i mówili, że zachorowali. Miał to być sposób na przedłużenie sobie weekendu do czterech dni. 
Podobno nazwa Black Friday ma związek z policyjnym slangiem. Dla stróżów prawa, tłumy ludzi szturmujących sklepy wielokrotnie sprawiały niemałe problemy – to dzień najdłuższych kolejek przed sklepami. Jeszcze inna teoria głosi, że nazwa Black Friday pochodzi z zapisów księgowych. Kiedyś, satysfakcjonujący wynik finansowy sklepu zapisywano czarnym tuszem. Zatem, jeżeli rachunki były „czarne” oznaczało, że sprzedawcy zarabiali.

8 trików na Black Friday, aby zwiększyć zyski

1. E-mail marketing

Stworzenie listy e-mail marketingowej to świetne narzędzie na Black Friday, aby generować ruch na stronie internetowej i kusić rabatami. Pierwszą i najważniejszą czynnością jest stworzenie wartościowej bazy mailingowej, która będzie miała wysoki wskaźnik otworzeń. Oferowanie promocji jest jedną z najlepszych praktyk w tworzeniu list, ponieważ ludzie chętniej się zarejestrują, jeśli otrzymają nagrodę w postaci kodu rabatowego czy konkretnej obniżki. Ważne jest, aby personalizować mailingi oraz tworzyć je w atrakcyjny wizualnie sposób. Dla najbardziej lojalnych klientów warto rozważyć zaoferowanie zniżek VIP, aby zachęcić do powtórnych zakupów i wzmocnić ich poczucie wyjątkowości. Aby zwiększyć szansę na otworzenie maila, stwórz temat wiadomości, który przyciągnie uwagę subskrybenta. Używaj słów, które wywołują ciekawość lub strach przed przegapieniem, aby namówić potencjalnych klientów do otworzenia wiadomości i skorzystania z oferty.

2. Wykorzystaj media społecznościowe, aby z wyprzedzeniem promować sprzedaż

Niektórzy kupujący lubią dreszczyk emocji związany z polowaniem na promocje. Inni wolą planować z wyprzedzeniem i korzystać z wczesnych wyprzedaży. Możesz zachęcić każdy rodzaj kupujących, używając mediów społecznościowych do promowania sprzedaży. Zaplanuj posty promocyjne na Black Friday. Publikuj regularnie i konsekwentnie, aby wzbudzić oczekiwanie na wydarzenie. Udostępniaj listy wyprzedażowych ofert, liczniki czasu, posty promujące wyjątkowe okazje. Czarny Piątek to świetna okazja, aby zyskać ruch na swojej stronie internetowej i wzmocnić świadomość marki. W postach zachęć swoich  klientów do przesyłania zdjęć zakupów lub napisania opinii o produktach. Dzięki temu pokażesz, że Twój sklep to nie tylko okazyjne ceny, ale i marka godna zaufania.

3. Skontaktuj się z klientami po Black Friday

Należy pamiętać, że wartość klienta dla Twojego sklepu rośnie z czasem. Warto, aby ci jednorazowi klienci z wyprzedaży, stali się lojalnymi kupującymi w przyszłości. Pamiętaj o mailach z podziękowaniami, ankietach dotyczących obsługi klienta lub prośbach o opinię na temat ich doświadczeń. Nie zapominaj o obsłudze posprzedażowej – zwrotach i reklamacjach. W ten sposób zbudujesz poczucie zaufania i pozytywny odbiór marki w oczach klienta, co może zaprocentować w przyszłości. Poświęcając czas i zasoby na obsługę posprzedażową, pokazujesz, że Twoja marka naprawdę ceni klientów oraz zależy Ci na zapewnieniu im pozytywnych doświadczeń zakupowych.

4. Konwersja za pomocą wiadomości SMS

Kampania SMS przeprowadzona przed Black Friday może przynieść zadziwiające rezultaty. Istotne jest jednak, aby odpowiednio przygotować wysyłkę oraz spersonalizowaną treść wiadomości. Oprócz personalizacji warto wykorzystać element humorystyczny, a nawet lekko prześmiewczy – najważniejsze to wyróżnić się na tle konkurencji, ponieważ klient dostanie takich wiadomości wiele. Weź pod uwagę czas, kiedy klienci otrzymają SMS-y. Masowa wysyłka SMS ma olbrzymią przewagę względem innych metod dotarcia do klienta. Wiadomości tekstowe odczytywane są szybciej i częściej niż e-mail. Ponadto to jedyna forma reklamy, która pozostaje w posiadaniu potencjalnego klienta. Reklamy w Google czy na Facebooku wyświetlają się w konkretnym czasie, a po kliknięciu przez klienta kolejnej strony, giną. Komunikacja SMS-owa to świetna alternatywa dla klasycznych e-maili marketingowych, które często wpadają do spamu lub nie są w ogóle  otwierane. 

5. Zrób przewodnik po prezentach

Przewodnik po prezentach to wyselekcjonowany zbiór Twoich produktów, skategoryzowany w sposób ułatwiający kupującym wybór. Możesz na przykład stworzyć przewodnik „Dla mamy na prezent mikołajkowy”, w którym wyróżnione zostaną unikatowe rzeczy, które sprzedajesz, a świetnie sprawdzą się jako prezent dla kobiety, w określonym wieku. Przewodniki po prezentach pomagają promować określone produkty, przyciągają ruch do Twojej witryny lub sklepu i wzbudzają pozytywne emocje związane z Twoją marką.

6. Zainstaluj chatbota na swojej stronie internetowej, aby ułatwić obsługę klienta

Im więcej kupujących, tym więcej zapytań. Każdy właściciel e-commerce powinien o tym pamiętać. Konsumenci będą kontaktować się z często zadawanymi pytaniami dotyczącymi zamówień, wysyłki i zwrotów. Instalując chatbota na swojej stronie internetowej, możesz usprawnić i zautomatyzować problemy związane z obsługą klienta. Chatbot poradzi sobie z prostymi, często zadawanymi pytaniami, a gdy potrzebny jest żywy konsultant, może on wkroczyć i przejąć rozmowę. Ten proces może wyeliminować powtarzalną pracę obciążającą pracowników i dać im czas na skupienie się na innych istotnych sprawach.

7. Pamiętaj, aby zbierać dane

Najważniejsze jest, aby zbierać dane, prowadzić analitykę i wyciągać wnioski z podejmowanych działań. Dzięki temu będziemy mogli przeanalizować ruch oraz zobaczyć czy nasze poczynania przynoszą założone efekty. Analityka sklepu internetowego pokaże, jak internauci reagują na poszczególne produkty i kategorie w sklepie. Statystyki pokażą również, jak wiele osób dociera na stronę z mediów społecznościowych oraz jak duży ruch pochodzi z płatnych reklam. Dowiemy się również, jaki jest wskaźnik porzuconych koszyków oraz jakie problemy napotykają internetowi klienci na stronie. Niektóre narzędzia wskazują też na popularność poszczególnych słów kluczowych i tagów. 

8. Nie zapomnij o Adsach!

Czarny piątek to świetna okazja dla reklamodawców do zaplanowania kampanii w Google. Kampania w Black Friday powinna koncentrować się na trzech głównych celach marketingowych:

  1. Przyciąganie nowych klientów
  2. Reaktywacja starych klientów
  3. Nakłonienie obecnych klientów do skorzystania z ofert

Nie odkładaj reklamy w Google na ostatnią chwilę. Pamiętajmy, że Google Ads wymaga sprawdzenia reklam i czasami potrafi to zająć nawet dzień, co może zrujnować nasze plany.  Należy brać pod uwagę, że nawet jeśli wywalczymy pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania Google, to nasz tekst może nie przekonać użytkownika do kliknięcia, dlatego ważne jest, aby treść reklamy była unikatowa i zachęcająca do skorzystania z oferty. Istotne jest, aby przygotować odpowiednie grupy odbiorców oraz określić racjonalny na ten czas budżet. Można skorzystać z opcji rozszerzenia promocji, która została niedawno dodana do funkcjonalności Google Ads. Opcja ta pozwala na zamieszczenie dodatkowej informacji o promocji i daje dodatkową przestrzeń na opisanie konkretnych ofert.

Black Friday to świetna okazja do prowadzenia działań marketingowych i osiągania zawrotnych zysków. Należy jednak pamiętać, aby odpowiednio wcześniej się do tego przygotować, optymalizować działania i mierzyć efekty. Black Friday w e-commerce to szansa, z którą wiąże się masa korzyści. Trzeba tylko wiedzieć, jak obowiązujący w tym dniu konsumencki zapał i wielki głód zniżek wykorzystać. 

Udostępnij:
Ewa Kędra
Ewa Kędra
Researcher. Odpowiedzialna za rozwój kategorii wiedza. Buduje wartościową bazę produktów godnych uwagi. Prywatnie absolwentka Logistyki, miłośniczka storytellingu, fanka reklam PPC.

Powiązane wpisy

Zdobądź najważniejsze informacje i bonusy

Raz w tygodniu w piątek o 14:00 wysyłamy najistotniejsze informacje oraz dodatkowe materiały, których nie znajdziesz na aspirate.pl


Zdobądź najważniejsze informacje i bonusy

Zapisz się, a otrzymasz najważniejsze zmiany marketingowe na swoją skrzynkę mailową.