Nie może Cię zabraknąć!
semWAW#2
Zapraszamy na semWAW#2 — barcamp o marketingu i analityce.
Zapoznaj się z listą wyrazów, które pomogą Ci zrozumieć marketing
Domyślny plik służący do konfiguracji serwera www Apache. Służy m.in. do przekierowania strony, włączania cache i blokowania botów. Do jego stworzenia może być wykorzystany standardowy edytor tekstowy. Zapisy w .htaccess odczytywane są podczas każdego żądania wysyłanego przez serwer, dlatego wprowadzone zmiany są widoczne od razu.
Czterofilarowy model procesu sprzedażowego. Jego pierwszy etap obejmuje przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta, np. skuteczną reklamą. Kolejny, ma na celu zainteresowanie użytkownika ofertą oraz wzbudzenie potrzeby posiadania produktu na własność, w czym może okazać się pomocny m.in testimonial. Ostatnim elementem procesu jest działanie, czyli dokonanie zakupu.
Dotarcie do odbiorców poprzez niestandardowy, kreatywny i oryginalny sposób, aby przykuć ich uwagę oraz wzbudzić zainteresowanie. Ambient marketing obejmuje różne chwyty marketingowe, które w głównej mierze cechują się szokowaniem oraz wzbudzaniem emocji wśród odbiorców.
Rozwijana przez Google technologia mająca na celu przyśpieszenie ładowania stron internetowych na urządzeniach mobilnych oraz aplikacji mobilnych w celu zwiększenia konwersji. Została opracowana jako odpowiedź na sukcesywny wzrost przewagi użytkowania telefonów komórkowych nad desktopami. Polega na uproszczeniu i przystosowaniu kodu HTML, aby ułatwić przeglądarce jego interpretację, co skutkuje szybszym ładowaniem strony w przeglądarce mobilnej.
Część strony internetowej widoczna tuż po załadowaniu strony w oknie przeglądarki bez przewijania jej w dół. Wielkość tego obszaru warunkuje wiele czynników takich jak wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik, rodzaju przeglądarki i systemu operacyjnego. Początki ATF sięgają czasów, w których jedyne źródło informacji stanowiły gazety papierowe. Znajdujące się na stoiskach gazety zginano w pół, wskutek czego klient widział wyłącznie górną część pierwszej strony.
Tekst zastępujący obraz umieszczony na stronie, gdy ten nie może zostać wczytany. Najczęściej jest jednozadaniowym opisem tego, co przedstawia wybrana grafika. To jeden z najważniejszych elementów SEO. Brak atrybutu ALT jest dla robotów równoznaczny z brakiem zdjęcia, co niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie.
To zbiór różnorodnych danych, uporządkowanych według konkretnego schematu. Najczęściej ma postać tabeli, co ułatwia dostęp do przechowywanych informacji i ich modyfikowanie. Bazy wykorzystywane są również do tworzenia stron internetowych, na których często dodawane są różnego rodzaju treści, jak np. blogi. Systemy służące do zarządzania bazami nazywane są DBMS.
Jest to wskaźnik procentowy liczby osób, które odwiedziły stronę internetową, a następnie ją opuściły, nie podejmując żadnych dodatkowych akcji. Wynik Bounce rate to stosunek sesji bez żadnych interakcji do liczby wszystkich wejść na witrynę. Pożądana wartość BR oscyluje w granicach 30-50%.
Dodatkowy element nawigacji wewnątrz strony internetowej, dzięki któremu użytkownik może łatwo określić swoją lokalizację. Znacznie ułatwia poruszanie się po stronie internetowej. Najczęściej umiejscowiony jest na górze strony w postaci linków oddzielonych od siebie za pomocą strzałek. Stanowi istotny element optymalizacji witryny pod kątem SEO, gdyż ułatwia robotom i algorytmom Google określenie struktury strony. Stosuje się ją w przypadku rozległych stron internetowych, które posiadają rozbudowaną strukturę.
Pozwala na przechowywanie danych z przeglądarki na urządzeniu użytkownika. Cache zapisuje część danych z pierwszych odwiedzin strony na dysku urządzenia. Dzięki temu stałe elementy z wyświetlanej wcześniej witryny nie muszą być każdorazowo pobierane na nowo. Zamiast tego, są ściągane z pamięci podręcznej, co znacznie zwiększa szybkość ładowania strony.
Sieć serwerów, której zadaniem jest skrócenie czasu ładowania stron internetowych, bez względu na lokalizację użytkownika. Centra danych CDN, usytuowane w różnych miejscach świata (tzw. POP), zapisują kopię danych z odwiedzanych witryn. Sieć znajduje serwer najbliżej użytkownika, co skraca czas przepływu danych. Pozwala to na zmniejszenie opóźnień w ładowaniu witryn, zlokalizowanych w dowolnym miejscu na świecie.
To standardowy protokół sieciowy, umożliwiający bezpieczne korzystanie ze strony internetowej. Certyfikat SSL zapewnia poufność wszystkich danych takich jak zapisane hasła czy numery kart kredytowych. Jest cenną wskazówką dla użytkowników, potwierdzającą wiarygodność zarówno witryny, jak i całej marki. Symbol zamkniętej kłódki i skrót https widoczne w adresie strony to podstawowe wyznaczniki bezpieczeństwa korzystania z niej.
Umożliwia łatwe tworzenie strony internetowej dowolnego typu, z pominięciem procesu kodowania. Służy do samodzielnego publikowania, modyfikowania i planowania treści, bez konieczności posiadania szerokiej wiedzy na dane tematy. Z założenia system ten jest prosty w obsłudze i dostępny dla każdego — wystarczy założyć konto, co najczęściej jest darmowe. Najbardziej znane CMS to WordPress, Joomla! oraz Drupal.
Dotarcie do odbiorców za pomocą interesujących i wartościowych dla nich treści. Do content marketingu zaliczamy posty w social media, newsletter, e-book, podcast, wideo, webinar i prezentację multimedialną.
Proces polegający na regularnej aktualizacji lub usunięciu z witryny treści, które są przestarzałe, bezużyteczne lub niewartościowe. Dokonuje się go w celu optymalizacji oraz zwiększenia jakości strony internetowej, co ma znaczący wpływ na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Content Pruning stanowi nieodłączny element strategii SEO.
To niewielkich rozmiarów pliki zapisane na urządzeniu, wykorzystywanym do przeglądania stron internetowych. Każdy z nich jest powiązany z konkretną witryną i sprawia, że jest ona bardziej dopasowana do preferencji użytkownika. Pliki Cookies pozwalają m.in. na wyświetlanie sugestii produktów na podstawie poprzednio oglądanych pozycji. Najczęściej do ich użycia wymagana jest zgoda internauty.
Koszty, które ponosi marka za każde wejście użytkownika w reklamę, a nie samo jej wyświetlenie. Max CPC jest najwyższą możliwą stawką za jedno kliknięcie. Określanie tych kosztów może odbywać się samodzielnie lub automatycznie np. przez Google.
Model rozliczenia reklamy internetowej, w którym płaci się wyłącznie za wyświetlenia. Określa koszt reklamy, który reklamodawca ponosi w przeliczeniu na tysiąc wyświetleń. CPM obliczany jest poprzez podzielenie kosztu reklamy przez liczbę wyświetleń, a następnie przemnożenie przez tysiąc.
Proces analizy treści na stronie i jej kodowania przez roboty sieciowe, zwane crawlerami. Częstotliwość, z jaką boty mają przeszukiwać stronę oraz liczba adresów, które mogą zbadać jednorazowo, określa crawl budget. Crawling jest szczególnie istotny pod względem pozycjonowania strony wyszukiwarce — witryny, które spełniły określone wymagania botów, będą wyświetlane przed innymi.
Fraza, która ma zachęcić do podjęcia konkretnych kroków przez odbiorcę. Najczęściej przyjmuje formę przycisku z odnośnikiem, ale może mieć również postać samodzielnego tekstu. Celem CTA może być np.: sprzedaż, zapis na newsletter, czy przeczytanie artykułu na blogu.
Informuje o trafności reklam, linków i słów kluczowych. Otrzymuje się go, dzieląc liczbę kliknięć, np. w reklamę, przez liczbę jej wyświetleń. Wysoki stosunek CTR oznacza, że użytkownicy uważają zamieszczoną ofertę za przydatną i atrakcyjną, natomiast niski wskazuje na konieczność dokonania poprawek.
Wskaźniki wydajności i szybkości strony internetowej. Są czynnikiem rankingowym strony, kładącymi nacisk na doświadczenie użytkownika. Mierzone są poprzez dane laboratoryjne lub zgromadzone. Pierwszy sposób opiera się na orientacyjnych pomiarach specjalistycznych narzędzi. Drugi gromadzi informacje na podstawie rzeczywistych odwiedzin witryny. Najskuteczniejszą opcją analizy jest połączenie obydwu metod.
Model obrazujący zachowanie użytkownika odwiedzającego stronę internetową. Zgodnie z tym schematem, internauta dzieli witrynę na cztery obszary. Lewa, górna część przyciąga uwagę jako pierwsza, dlatego najczęściej umieszcza się w niej logo marki lub oferowany przez nią produkt. Tuż obok, w obszarze zachęcającym do pozostania na stronie, powinny znaleźć się np. oferty promocyjne. Lewy dolny róg witryny najczęściej zostaje pominięty, na rzecz docelowego obszaru, znajdującego się po jego prawej. To właśnie tam powinno znaleźć się CTA, zwiększające konwersję.
Atrybut dofollow, zawarty w linku, informuje roboty indeksujące o możliwości skanowania danej strony. Taki sposób Linkbuidlingu sprawia, że witryna staje się wartościowa i godna zaufania, co z kolei wpływa na jej lepsze pozycjonowanie. Żeby to osiągnąć, udostępniane odnośniki powinny pochodzić ze sprawdzonych źródeł. W przeciwnym razie, działanie to nie będzie efektywne.
Jest unikatowym elementem adresu internetowego, pozwalającym na odnalezienie w sieci konkretnych stron. Najczęściej ma postać nazwy firmy lub usługi. Zbudowana jest z nazwy domeny i odpowiedniego rozszerzenia (.pl, .com,.net), jak np. aspirate.pl. W nazwie mogą znajdować się cyfry i dywizy, jednak należy unikać innych znaków specjalnych. Nie jest uwzględniana także wielkość liter.
Słowo kluczowe, które w bardzo dokładny sposób określa wyszukiwania użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj składa się z co najmniej 3-4 słów. Ze względu na swój precyzyjny charakter, frazy long tail wpisywane są dość rzadko, ale przez użytkowników zdecydowanych na podjęcie konkretnego działania. Pomimo mniejszej liczby wyszukiwań, frazy long tail generują wartościowy ruch na stronie i mogą przyczyniać się do zwiększenia konwersji. Frazy z długiego ogona stanowią istotny element strategii SEO.
Wytyczne, według których Google ocenia witryny o dużym natężeniu ruchu. Pierwsza z nich, ma na celu sprawdzenie, czy treści umieszczanie na stronie są konsultowane ze specjalistami. Kolejnym elementem jest badanie autorytetu witryny, czyli postrzegania jej przez użytkowników. Ostatni czynnik decydujący odnosi się do wiarygodności umieszczanych na stronie treści.
Wzór przeglądania treści strony internetowej na planie litery E. Według tego schematu, użytkownicy skanują witrynę od góry do dołu, zatrzymując się jedynie co jakiś czas, na interesujących ich sekcjach. Zgodnie z tym wzorem, poszczególne treści powinny być od siebie oddzielone w widoczny sposób np. kolorowymi nagłówkami. Ten sposób organizacji ułatwia użytkownikowi poruszanie się po rozbudowanych stronach.
Całościowy model zachowania konsumentów. Nazwa pochodzi od nazwisk twórców tej teorii — Engla, Blackwella oraz Kollata. Obejmuje proces podjęcia przez klienta decyzji o zakupie. Składa się z następujących etapów: uświadomienie potrzeby, poszukiwanie opcji, ocena alternatyw, zakup, zachowania po zakupie.
Jest stosunkiem sumy komentarzy i polubień treści do liczby obserwatorów profilu. Pozwala na analizę i poprawę aktywności internautów. Im wyższy wskaźnik procentowy, tym lepiej. Przyjmuje się, że średni wynik ER to około 3-6%.
Schemat przeglądania zawartości strony internetowej, opierający się na planie litery F. Według jego założeń, użytkownicy zaczynają od czytania górnej części tekstu w całości, z każdą kolejną linijką pomijając coraz dłuższe fragmenty poszczególnych zdań. Finalnie, skupiają się jedynie na początkowych słowach każdego wersu, szukając interesującej ich treści. Układ F jest odpowiedni dla stron, zawierających dużą ilość tekstu. W tym formacie najciekawsze treści powinny zostać umieszczone w górnej części strony i przy jej lewej krawędzi.
Niewielka ikona, wyświetlająca się przed adresem witryny, na karcie przeglądarki oraz w zapisanych zakładkach użytkownika. Jest elementem graficznym, kojarzącym się ze stroną internetową, wyróżniającym ją na tle innych. Najczęściej ma formę logo marki lub jego uproszczonej wersji. Zastosowanie faviconu pozytywnie wpływa na UX oraz spójność wizerunku firmy.
Protokół typu klient-serwer. Umożliwia obustronną wymianę plików pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Wykorzystywany głównie do łatwego udostępniania i edycji plików na stronach internetowych. Używany jest do obsługi dużej liczby dokumentów, co znajduje swoje wykorzystanie w tworzeniu stron internetowych.
Znajdujący się na końcu adresu URL parametr umożliwiający identyfikację kampanii reklamowej oraz atrybutów kliknięć danej reklamy — przykład: XXX. Pojawia się w momencie, gdy użytkownik kliknie daną reklamę. Google Ads dodaje go automatycznie poprzez zastosowanie funkcji automatycznego tagowania. Umożliwia on śledzenie konwersji na stronie internetowej za pośrednictwem Google Ads oraz dostarcza dane statystyczne dostępne w Google Analytics.
Program służący do automatycznego wynajdywania i skanowania zasobów sieci oraz zawartości stron internetowych, za pośrednictwem linków. W przeglądarce Google robotem indeksującym jest Googlebot. Jego zadaniem jest pobieranie danych z zawartości strony internetowej, a następnie aktualizowanie indeksu wyszukiwarki. Indeksowanie jest ściśle powiązane z pozycjonowaniem witryny w wynikach wyszukiwania.
To wizualne przedstawienie zachowania użytkowników na stronie internetowej. Pozwala na analizę budowy witryny, wskazując na obszary przyciągające uwagę oraz te, które są ignorowane przez internautów. Elementy cieszące się zainteresowaniem oznaczane są kolorami ciepłymi (np. czerwony, pomarańczowy), natomiast te pomijane — zimnymi, takimi jak niebieski.
Standardowy, międzynarodowy kod używany do tworzenia strony internetowej oraz plików przeznaczonych do otwierania w przeglądarce. Poprzez użycie tagów, pozwala na modyfikacje różnego rodzaju treści tak, aby wyglądały i działały w pożądany sposób. Może być użyty np. do tworzenia linków, zmiany czcionki czy dodawania nagłówków.
Umożliwia wymianę danych między klientem a serwerem. Opiera się na następującym działaniu: pytanie użytkownika — odpowiedź strony. Komunikacja odbywa się w sposób tekstowy, widoczny dla internauty. Połączenie nawiązywane jest jedynie na czas wymiany informacji, a każde kolejne pytanie wymaga ponownego połączenia z serwerem. Należy do tak zwanych protokołów bezstanowych — nie przechowuje danych z komunikacji z klientem.
Jest wersją protokołu http zabezpieczoną przez SSL lub TLS. Jego obecność w adresie strony internetowej, informuje o poufności danych przesyłanych między serwerem a komputerem. Widząc ten skrót, użytkownik może być pewny, że witryna, na której się znajduje, została zweryfikowana, a jego hasła i dane osobowe są bezpieczne.
Działanie użytkownika przyczyniające się do osiągnięcia przez firmę założonych celów. Może polegać na zapisaniu się do newslettera, wejściu w konkretny link, udostępnieniu strony czy dokonaniu zakupu. Wskaźnik konwersji najczęściej mierzony jest w konkretnym przedziale czasowym, np. w ciągu miesiąca, i pokazuje efektywność strony.
Słowa kluczowe z krótkiego ogona, to wpisywane w wyszukiwarkę popularne frazy, których długość nie przekracza 3 słów. Ze względu na wysoką częstotliwość wyszukiwań, charakteryzują się dużą konkurencją, co znacznie utrudnia osiągnięcie wysokiej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Często są wyszukiwane przez użytkowników znajdujących się w początkowej fazie lejka zakupowego. Generują ruch na stronę, jednak nie mają tak znaczącego wpływu na konwersję jak frazy z długiego ogona.
Jest to szczególny rodzaj strony internetowej, której głównym celem jest zachęcenie do podjęcia konkretnego działania. Służy on do przyciągnięcia uwagi osób odwiedzających oraz do prezentacji najistotniejszych informacji. Jednym z ważniejszych elementów landing page jest CTA, czyli wezwanie do działania.
Ścieżka, przez którą przechodzi klient od poznania oferty marki, do chwili zakupu. Pozwala on na zaplanowanie działań użytkowników tak, aby zmaksymalizować szanse na uzyskanie pożądanej konwersji. Jego wdrożenie jest skuteczną metodą na poprawę wyników sprzedaży.
Link building to proces budowania sieci linków przychodzących oraz linków wychodzących pomiędzy wartościowymi witrynami. Jest to istotny element SEO, który znacząco wpływa na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania, co przyczynia się do wzrostu ruchu na stronie internetowej. Metoda ta polega na zbudowaniu ruchu pomiędzy witrynami za pośrednictwem linków do treści, które są wartościowe, angażują, edukują lub bawią — zgodnie z zasadami content marketingu.
Sieć odnośników do różnych podstron tej samej witryny. Mogą mieć one formę grafik, linków w artykule lub w opisie oferty. Odpowiednio zastosowane linkowanie wewnętrzne przyczyni się do wzrostu konwersji i ułatwi użytkownikom poruszanie się po stronie. Poprawi też pozycjonowanie i widoczność witryny w wyszukiwarce.
Opiera się na produktach i usługach przeznaczonych dla konkretnego, wąskiego grona osób. Dobra oferowane w ten sposób są trudno dostępne, a ich zakup często uwarunkowany jest spełnieniem określonych wymogów. Dzięki temu marka jest postrzegana jako prestiżowa i luksusowa, a oferowane przez nią produkty stają się obiektem pożądania wielu osób.
Polega na uwzględnieniu w swoich działaniach marketingowych wszystkich osób bez względu na czynniki takie jak tożsamość płciowa, kolor skóry czy orientacja seksualna. Marketing inkluzywny ma na celu pokazanie równości w traktowaniu wszystkich odbiorców marki. Przejawia się np. udziałem osób ze środowisk wykluczanych przez społeczeństwo w kampaniach reklamowych.
Znany również jako buzz marketing. Polega na naturalnym wywoływaniu pozytywnych dyskusji na temat marki/usługi/produktu. Od innych form promocji różni się tym, że nie nakłania bezpośrednio odbiorcy do zakupu, lecz przedstawia największe zalety danego produktu lub usługi.
Krótkie podsumowanie zawartości strony, pojawiające się w wynikach wyszukiwania pod Meta title. Razem z tytułem stanowi wizytówkę strony. Powinien być zachętą do wejścia w link i zawierać odpowiednie słowa kluczowe.
Najpopularniejszy, ogólnodostępny system zarządzania bazą danych. Opiera się na danych relacyjnych, przedstawionych w formie powiązanych ze sobą tabeli. MySQL charakteryzuje się wydajnością i wieloma mechanizmami zabezpieczającymi. Jest również bardzo uniwersalny, dostępny dla wielu systemów operacyjnych.
Nagłówki są niezwykle istotnym elementem strony, wpływającym na jej czytelność i pozycjonowanie. Numery od 1 do 6 odnoszą się do hierarchii ważności. H1 jest pierwszorzędnym nagłówkiem, dotyczącym całego tekstu. H2 to podtytuły, dzielące treść na mniejsze fragmenty, natomiast nagłówki H3 odnoszą się do kolejnych podrozdziałów. Nagłówki niższego rzędu, H3-H6, są stosowane zdecydowanie rzadziej, w szczegółowo rozbudowanych treściach.
Atrybut informujący roboty sieciowe o tym, że linkowana witryna nie powinna być uwzględniania w ocenianiu wartości skanowanej strony. Nie podnosi wartości witryny ani jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Atrybut ten jest najczęściej stosowany w linkach sponsorowanych lub odnoszących się do miejsc, w których może pojawiać się spam. Stosowany w popularnych serwisach, blokuje możliwość polepszania pozycji strony przez linkbuilding.
Dyrektywa blokująca indeksowanie całej strony lub podstrony. Zastosowanie tego tagu spowoduje, że dana witryna nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Może znaleźć swoje zastosowanie na przykład w blokowaniu stron o zduplikowanej treści lub adresie URL. Najczęściej, kod noindex umieszcza się w sekcji head HTML.
To fragmenty kodu, odpowiedzialne za wygląd linków udostępnianych w mediach społecznościowych. Dzięki nim twórca ma wpływ na długość i wygląd publikowanego adresu URL oraz dołączonych do niego grafik, tytułu i opisu. Odpowiednio zastosowane OG korzystnie wpływają na widoczność postu i przyczyniają się do wzrostu ruchu na udostępnionej stronie.
Ruch użytkowników z wyników wyszukiwarki lub mediów społecznościowych skierowany na witrynę za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania nieoznaczonych jako reklama. Polega na generowaniu konwersji na stronie internetowej przy użyciu narzędzi i zasad SEO. Źródłem ruchu organicznego są także odnośniki do strony znajdujące się na innych stronach internetowych oraz odnośniki wysłane poprzez pocztę e-mail.
Płatny ruch użytkowników z wyników wyszukiwarki lub mediów społecznościowych skierowany na stronę internetową za pośrednictwem reklam. Polega na generowaniu konwersji na stronie internetowej przy użyciu narzędzi SEM, takich jak Google Ads. Źródłem ruchu płatnego są linki sponsorowane i płatne, znajdujące się zwykle w górnych wynikach wyszukiwania, tuż nad wynikami organicznymi.
Profil idealnego klienta. Persona jest osobą, do której marka chce dotrzeć ze swoją ofertą. Ma określone cechy, takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy zainteresowania. Pozwala na zrozumienie mechanizmów działania potencjalnego klienta i stworzenie treści odpowiadających jego potrzebom.
Model rozliczenia reklamy internetowej, w którym płaci się za każde pojedyncze kliknięcie. Reklamodawca ponosi koszt, w chwili kliknięcia reklamy przez użytkownika. Koszty nie są naliczane w związku z wyświetlaniem reklamy w wynikach wyszukiwania. Koszt kliknięcia zależy od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, jakość strony, do której prowadzi reklama, czy maksymalna stawka.
To przeniesienie użytkownika z nieaktualnej wersji strony internetowej, na jej nowy adres. W przypadku, gdy zostanie wpisana nieobowiązująca już nazwa witryny, serwer automatycznie przekieruje osobę zainteresowaną do uaktualnionej domeny. Największą zaletą zastosowania przekierowania 301 jest zachowanie pozycji pierwotnej wersji witryny w wyszukiwarce.
Plik, służący do zarządzania ruchem crawlerów na stronie internetowej. Określa, które elementy witryny są dostępne dla botów, a które nie. Pozwala na zablokowanie wstępu do podstron, które nie są istotne w wynikach wyszukiwania. Pominięcie ich skraca proces skanowania, jednocześnie zwiększając jego częstotliwość, co może mieć korzystny wpływ na pozycjonowanie strony.
Rozporządzenie, zobowiązujące do zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych użytkowników strony internetowej. Dzięki RODO żadne informacje nie mogą zostać przetworzone bez wyraźnej zgody internauty. Rozporządzenie umożliwia wgląd do tego, które dane wykorzystywane przez witrynę i do jakich celów. Umożliwia także usunięcie informacji na swój temat z bazy firmy.
To strona internetowa, dostosowująca się do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia, na którym jest wyświetlana, od telewizora, po smartfon. Ten sposób projektowania witryny umożliwia optymalne dostosowanie jej wyglądu i zawartej treści do różnych urządzeń, bez żadnych defektów. Strony responsywne zwiększają czytelność strony i komfort jej użytkowania. Mają także pozytywny wpływ na pozycjonowanie w Google.
Działania promujące witrynę w wynikach wyszukiwania. Obejmują m.in. działania SEO, płatne reklamy, link building czy reklamy CPC.
Wieloetapowy proces optymalizacji strony dla wyszukiwarek i robotów indeksujących. Celem SEO jest ulepszenie pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczności. Efektem tych działań będzie zwiększenie ruchu, konwersji i sprzedaży.
Lista wszystkich adresów URL strony, które powinny być wyświetlane w wynikach jej wyszukiwania. Jest szczególnie przydatna dla serwisów z wieloma podstronami. Ma na celu ułatwienie robotom skanującym indeksowanie strony i skrócić czas tego procesu. Adresy zawarte w mapie powinny być ułożone zgodnie z hierarchią ich ważności.
Jest to ostatnia część adresu URL strony internetowej, czyli słowa występujące po ukośniku. Ma za zadanie poinformować użytkownika i wyszukiwarkę, czego konkretnie dotyczy treść witryny. Slug jest istotnym elementem SEO — powinien być krótki, dopasowany do nagłówków i zawierać słowa kluczowe, oddzielone pauzami np. https://aspirate.pl/ksiazki-o-marketingu/
To podstawowy typ certyfikatu SSL. Jest najłatwiejszym i najszybszym sposobem na potwierdzenie bezpieczeństwa witryny. Proces uwierzytelniania odbywa się online i trwa zaledwie kilka minut. Opiera się jedynie na weryfikacji domeny, bez sprawdzania jej właściciela. Uzyskanie tego certyfikatu skutkuje pojawieniem się symbolu zielonej kłódki i przedrostka https w adresie witryny.
To najwyższy standard bezpieczeństwa witryny. Podczas ubiegania się o jego wystawienie, szczegółowo sprawdzana jest tożsamość właściciela domeny oraz posiadane uprawnienia do posługiwania się nią. W szczególnych przypadkach wymagane są także dodatkowe dokumenty. Proces weryfikacji może trwać do kilku tygodni. Po zainstalowaniu certyfikatu EV, w pasku adresu wyświetlana jest pełna nazwa firmy prowadzącej stronę.
To rodzaj certyfikatu, który może zostać wydany tylko zarejestrowanej organizacji. Otrzymanie go poprzedza kilkudniowa weryfikacja firmy oraz potwierdzenie tożsamości właściciela domeny. Sposób ten umożliwia użytkownikowi samodzielne sprawdzenie informacji na temat marki prowadzącej witrynę. Etap końcowy procedury to rozmowa telefoniczna z przedstawicielem Urzędu Certyfikacji. Po instalacji OV w pasku adresu wyświetlane są takie same wskaźniki zaufania jak w przypadku DV.
Rodzaj certyfikatu, zabezpieczający dowolną liczbę subdomen strony internetowej, bez konieczności wykupywania osobnych weryfikacji. Jest to rozwiązanie szczególnie przydatne dla firm, posiadających odrębne podstrony dla różnych usług. Sposób ten ogranicza się wyłącznie do subdomen pierwszego stopnia np. blog.xyz.pl lub opinie.xyz.pl. Bardziej rozbudowany adres, typu social.media.xyz.pl, będzie wymagał oddzielnego certyfikatu.
To podstrona, która powstała w ramach domeny głównej. Jest rozszerzeniem strony, przeznaczonym dla konkretnej zakładki, usługi lub nowego projektu. Subdomeny działają jak oddzielne adresy internetowe. Tworzy się je, dodając do domeny głównej przedrostek z kropką, np. blog.xyz.pl, gdy domeną główną jest xyz.pl.
Uniwersalny format grafiki dwuwymiarowej, powszechnie stosowany na stronach internetowych. Pliki SVG są wektorowe, co pozwala na ich dowolne skalowanie, bez utraty ostrości. Jest to zasługa zapisu obrazu w formie wzorów matematycznych, a nie pikseli. Umożliwia to także odczytywanie i indeksowanie grafik przez przeglądarki, co z kolei korzystnie wpływa na pozycjonowanie strony.
To połączenie dwóch sposobów zwiększenia skuteczności strony — SEO i UX. Witryna opierająca się na SXO jest optymalnie dostosowana do klientów i robotów indeksujących. Podczas gdy SEO odpowiada za jej techniczną stronę, UX zapewnia czytelność i funkcjonalność. Ma na celu nie tylko utrzymanie wysokiego pozycjonowania, ale i zwiększenie ruchu na stronie oraz maksymalizację konwersji.
Frazy wpisywane przez użytkowników w celu znalezienia pożądanych treści. Dobranie odpowiednich słów kluczowych jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących o pozycjonowaniu strony internetowej. Powinny one zostać zawarte w tytule witryny, opisie i nagłówkach, a także dalszej treści.
Polega na udostępnieniu różnym grupom użytkowników co najmniej dwóch wersji tej samej witryny, produktu itd. Ma na celu porównanie skuteczności obydwu opcji, w celu wybrania tej o wyższej konwersji. Testom może podlegać np. wygląd strony internetowej czy rodzaj CTA.
Pozytywna opinia osoby, która już skorzystała z oferty marki. Najczęściej przyjmuje postać komentarzy, ocen i recenzji, udostępnionych do wglądu dla potencjalnych klientów. Jest bardzo skutecznym, budującym zaufanie narzędziem marketingowym.
Title to element kodu HTML strony internetowej, który umieszcza się w sekcji
kodu źródłowego. Title jest tagiem, który definiuje tytuł strony internetowej oraz informuje użytkowników i roboty indeksujące Google, o tematyce podjętej na stronie. Ma on znaczący wpływ na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Jego struktura powinna być przystosowana do wymogów SEO, takich jak: słowo kluczowe na początku tytułu, całkowita długość nieprzekraczająca 60 zzs, unikalność oraz ścisły związek z zawartością witryny.Składa się z rodzaju zasobu i części zależnej. Pierwszy z tych elementów najczęściej ma postać protokołu http lub https. Część zależna to nazwa domeny wraz z rozszerzeniem, a w przypadku podstron, dodatkowo ścieżka dostępu (np. aspirate.pl/słownik). Prawidłowy adres URL jest krótki, nie zawiera znaków specjalnych ani liczb, a tworzące go słowa są oddzielone dywizami.
Unikalna cecha oferty. Ma za zadanie wyróżnić markę na tle konkurencji. Powinna być prosta, autentyczna i jak najkorzystniejsza dla kupującego. USP przyjmuje formę krótkiego wyrażenia, odpowiadającego na potrzeby klienta.
Parametry dodawane do adresu URL umożliwiające precyzyjną analizę ruchu pochodzącego z danej kampanii reklamowej. Wymagają własnoręcznego wpisania określonych tagów, które składają się z obowiązkowych identyfikatorów: source, medium, campaign, oraz dodatkowych: term, content.
Ogół wrażeń, których doświadcza użytkownik danego produktu, najczęściej strony internetowej. Dotyczą one m.in. jej treści, ogólnego wyglądu, funkcjonalności i interfejsu. Witryna zaprojektowana zgodnie z UX jest dopasowana do potrzeb i oczekiwań odbiorców, co pozytywnie wpływa na ruch na stronie oraz satysfakcję klientów.
Format pliku opracowany przez Google. Grafiki zapisane w WebP mają jakość porównywalną do JPG i innych, ale są od nich dużo lżejsze. Z tego powodu są korzystniejsze pod względem optymalizacji wydajności witryny i skrócenia czasu jej ładowania. Niestety, niektóre przeglądarki i programy graficzne wciąż mogą być nieprzystosowane do obsługi tego rozszerzenia.
To system zarządzania treścią strony internetowej, czyli CMS. Jest darmowym programem, umożliwiającym prowadzenie różnego rodzaju witryn, bez konieczności znajomości kodowania. Ze względu na łatwość użytkowania i wiele możliwości budowania strony, WordPress jest używany zarówno przez międzynarodowe korporacje, jak i początkujących blogerów. Oprogramowanie jest ciągle aktualizowane, a dostępne już wtyczki umożliwiają dostosowanie go do własnych potrzeb.
W przeciwieństwie do HTML nie wpływa na wygląd i działanie danych, za to definiuje ich strukturę i znaczenie. Kod ten umożliwia wielokrotne korzystanie z danych na różne sposoby. Wykorzystywany jest np. do umieszczenia metadanych w dokumencie i ułatwiania wymiany danych między aplikacjami.
Sposób skanowania strony internetowej przez użytkowników, oparty na kształcie litery Z. Zaczynając od lewego górnego rogu, internauci przesuwają wzrok w prawo, a następnie do lewej, dolnej części witryny, aby ponownie przejść poziomo do prawej. Umieszczenie w tych miejscach CTA czy danych kontaktowych do firmy przyczyni się do zwiększenia konwersji i ułatwi poruszanie się po stronie internetowej. Taki układ sprawdzi się w przypadku prostych witryn, skupiających się na kilku kluczowych elementach.
Brak wyników
Raz w tygodniu w piątek o 14:00 wysyłamy najistotniejsze informacje oraz dodatkowe materiały, których nie znajdziesz na aspirate.pl
Branżowy serwis dla marketerów, w którym znajdziesz informacje na temat zmian na rynku, a także wartościową wiedzę.
Copyright © 2024 | Aspirate.pl | Realizacja: MARKOFANI
Zapraszamy na semWAW#2 — barcamp o marketingu i analityce.