Szukaj
Zdjęcie przedstawia bitelkę Coca-Coli.

Dlaczego Cola-Cola z Twoim imieniem smakuje lepiej? – potęga personalizacji w digital marketingu

Personalizacja to strategia dostarczania klientom doświadczeń, które są dobrze dopasowane do ich preferencji i indywidualnych potrzeb. Jej celem jest trafienie do użytkownika we właściwym czasie, z dopasowaną treścią i odpowiednim produktem. Co zrobić, aby te działania przynosiły korzyści i podnosiły współczynnik konwersji? Zapraszamy Cię do lektury!

Zdjęcie przedstawia zdziwionego mężczyznę.

Personalizacja w świecie bez komputerów

Większość z nas, nie pamięta czasów bez komputerów i Internetu, kiedy sprzedawca z przydrożnego kiosku wiedział jaką gazetę codziennie czytamy, o którą przekąskę poprosimy, a nawet zwracał się do nas po imieniu. Tak właśnie wyglądała personalizacja, zanim wszystko stało się cyfrowe. 
Pamiętasz kampanię „Podziel się Colą” z 2011 roku? Coca-Cola – gigant w sprzedaży napojów bezalkoholowych w samych Stanach podniósł swoją sprzedaż o 2%, dzięki zastosowaniu butelek z umieszczonymi imionami na etykietach. Konsumenci szturmowali półki sklepowe w poszukiwaniu spersonalizowanej butelki, a sama kampania spotkała się z aprobatą klientów w różnym wieku.

Ludzie potrzebują personalizacji

W dzisiejszym świecie każdy z nas jest bombardowany informacjami i zalewany treściami.  Personalizacja jest niezbędna, aby nasz mózg był w stanie przefiltrować i przyswoić dane oferowane przez marketerów. Informacje nieskierowane bezpośrednio w naszą stronę, zazwyczaj są przez mózg ignorowane i wrzucane do szufladki “nieważne”. Konsumenci nie znoszą marnować czasu na przeglądanie ofert, które ich nie dotyczą, dlatego warto dbać o to, aby odpowiednio targetować reklamy i poprawnie określić personę.

Dane to podstawa

Personalizacja w marketingu nie jest możliwa bez gromadzenia danych o klientach. W rzeczywistości sukces kampanii zależy od tego, jak skutecznie zbierzemy dane i czy będziemy je potrafili odpowiednio przeanalizować. Metody gromadzenia danych, takie jak ankiety i e-maile, mogą pomóc w zdobyciu wartościowej wiedzy o docelowych klientach, a w konsekwencji lepiej dopasować treści i ofertę.

Informacje te mogą zostać wykorzystane do przebudowy strony internetowej, e-maili, reklam i wielu innych sposobów dotarcia do klienta.

Przykłady personalizacji

Idealnym przykładem indywidualizacji treści są sklepy internetowe oferujące swoim użytkownikom dodatkowe produkty, bazujące na przedmiocie, który umieszczono już w koszyku. Przykładem może być szwedzkie przedsiębiorstwo odzieżowe H&M, które automatycznie proponuje nam produkty podobne do tych, które już wybraliśmy. 

Źródło: hm.com

W e-commerce często stosowaną techniką jest personalizacja produktu. Kupujący czują się ważni, ponieważ mogą projektować własne ubrania i akcesoria, unikalne dla ich poczucia stylu. Oczywiste jest, że tworzenie własnego projektu zwiększa ich poziom satysfakcji, ponieważ produkt jest owocem ich własnej pracy. Do tego, kupujący mają wrażenie, że ta konkretna rzecz, została specjalnie dla nich zrobiona, a sam projekt powstał w kooperacji z firmą – co dodatkowa zacieśnia więzi z marką. Przykładem może być firma Nike, która umożliwia spersonalizowanie własnego projektu butów.

Źródło: nike.com

Personalizacja jest niezwykle ważna w kampaniach e-mail marketingowych. Dzięki temu wiadomości rzadziej są traktowane jako spam i mają większy współczynnik konwersji. Przykładem może być newsletter od Pawła Tkaczyka. 

Źródło: archiwum własne

Aplikacja Beckers Easy Colour w wirtualnej rzeczywistości pozwala sprawdzić, jak kolory marki Beckers prezentują się na ścianie. Dzięki testerowi kolorów można zaprojektować wymarzone wnętrze i dopasować kolory, zanim farby w ogóle zostaną zakupione. Klient ma wrażenie, że firma “staje na głowie”, aby pomóc klientowi w wyborze idealnego koloru, a przecież w tym procesie uczestniczy wyłącznie aplikacja, oparta na sztucznej inteligencji.

Źródło: beckers.pl

Kolejną ciekawą formą personalizacji są interaktywne ankiety, pomagające w wyborze odpowiedniego rozmiaru. Aby działanie przynosiło zamierzone efekty, pytania powinny być przemyślane, a w efekcie przynosiły konkretne rozwiązanie lub odpowiedź. Idealnym przykładem jest Zara, która oferuje swoim klientom wirtualną pomoc, bazując na kilku prostych pytaniach. W tej obsłudze konsumenckiej nie uczestniczy ekspedientka, a jednak klient czuje się zaopiekowany i często w efekcie rezygnuje z wyprawy do stacjonarnego sklepu i kupuje rzeczy online.

zara.com

Istnieje pewien potężny e-commerce, który z personalizacją treści radzi sobie po mistrzowsku, wykorzystując powiadomienia push, w telefonach komórkowych — Allegro. Użytkownicy otrzymują zindywidualizowane treści, w przypadku gdy np. opuszczą koszyk, ich obserwowany produkt zmieni cenę lub pojawi się jakaś promocja. Treści są tak dopasowane do użytkownika, że czasami można zapomnieć, że komunikaty są wysyłane automatycznie.

Źródło: archiwum własne

Sztuka stosowania personalizacji w marketingu wcale nie jest tak łatwa, jak się niektórym może wydawać. Dzisiejsi użytkownicy są zewsząd atakowani powiadomieniami, prośbami i przypominajkami. Dlatego warto zachować umiar, działać zdroworozsądkowo i nie przesadzić ze “śledzeniem” użytkowników. Dobrze zaimplementowana personalizacja potrafi przynieść efekty, które przerosną wszelkie oczekiwania.

Personalizacja to nie tylko trend – to prawdziwy „must have” w digital marketingu. Pozwala na zbudowanie w klientach poczucia ważności i wyjątkowości. Oferowanie zindywidualizowanych treści i produktów to podstawa skutecznej strategii marketingowej. Warto mieć to na względzie, opracowując koncepcję komunikacji lub planując działania marketingowe na kolejne miesiące. 

Udostępnij:
Ewa Kędra
Ewa Kędra
Researcher. Odpowiedzialna za rozwój kategorii wiedza. Buduje wartościową bazę produktów godnych uwagi. Prywatnie absolwentka Logistyki, miłośniczka storytellingu, fanka reklam PPC.

Zdobądź najważniejsze informacje i bonusy

Raz w tygodniu w piątek o 14:00 wysyłamy najistotniejsze informacje oraz dodatkowe materiały, których nie znajdziesz na aspirate.pl

Zdobądź najważniejsze informacje i bonusy

Zapisz się, a otrzymasz najważniejsze zmiany marketingowe na swoją skrzynkę mailową.

Nie może Cię zabraknąć!

semWAW#2

Zapraszamy na semWAW#2 — barcamp o marketingu i analityce.